In de begroting 2021 hebben we voor de uitvoering van de Crisis- en Herstelnota (CHN) een bedrag van € 11,7 miljoen gereserveerd voor de jaren 2021-2024. Dit bedrag is inclusief de voorbereidingskosten van personeel. De genoemde bedragen moeten als richtlijn beschouwd worden; een bedrag dat we verwachten te besteden aan de herstelagenda, maar dat door nieuwe inzichten of ontwikkelingen kan veranderen. In de tabel hieronder geven we weer wat het totaalbudget is voor de periode 2021-2024 en het verloop van de besteding tot op heden. In deze jaarrekening staat er een extra kolom tussen die inzicht geeft in welke onderdelen investeringen zijn. Deze gelden storten we namelijk in de dekkingsreserve kapitaallasten ter dekking van de toekomstige kapitaallasten die voortvloeien uit de gedane investeringen.
De meeste afwijkingen tussen de begrote en werkelijke uitgaven 2023 liggen binnen de grenswaarde van € 205.000. het onderdeel "tegengaan jeugdwerkeloosheid" en lichten we hieronder toe.
In de 1e Berap 2024 informeren wij u weer over de voortgang van de uitvoering van de CHN in het lopende jaar en de vervolgplanning. Daarbij geven we een toelichting op alle sporen.
(beddragen x € 1.000) | ||||||||
Volgnr. | Impulsen | Totaal beschikbaar 2021-2024 | Toevoeging aan reserve kapitaallasten | Totaal beschikbaar exploitatie | Uitgaven 2021 - 2022 | Geplande uitgaven 2023 | Werkelijke uitgaven 2023 | Saldo ultimo 2023 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Het tegengaan van tweedeling in de samenleving | ||||||||
1. | Lokale Coalitie Aanpak Tweedeling in Helmond | 200 | 200 | 99 | 166 | 67 | 34 | |
2. | Multifunctionele wijkaccommodatie in Rijpelberg | 2.750 | 2.750 | 2.750 | ||||
3. | Creëren van extra perspectief jongeren | 2.000 | 2.000 | 370 | 250 | 224 | 1.406 | |
4. | Impuls voor onderhoud Openbare Ruimte | 1.000 | -1.000 | 0 | ||||
Een extra impuls voor de lokale economie | ||||||||
5. | Impuls voor versnelling doorontwikkeling Centrum+ | 2.000 | 2.000 | 2.000 | ||||
6. | Verdere opschaling richting energieneutraal Helmond | 500 | -500 | 0 | 0 | |||
7. | Extra ondersteuning bedrijven bij implementatie circulariteit | 100 | 100 | 100 | 100 | 0 | ||
Een betere aansluiting tussen opleiding/onderwijs en werk/arbeidsmarkt | ||||||||
8. | Tegengaan Jeugdwerkloosheid | 350 | 350 | 133 | 217 | 217 | ||
9. | Helmond Stagestad | 150 | 150 | 50 | 50 | 100 | ||
Op niveau houden van het culturele klimaat | ||||||||
10. | Fundament voor door corona geraakte basis infrastructuur | 2.000 | -2.000 | 0 | 230 | -230 | -230 | 0 |
11. | Extra impuls voor vergroten levendigheid in centrum | 300 | 300 | 82 | 107 | 91 | 127 | |
Versnelling van digitalisering | ||||||||
12. | Extra inzet op digitale inclusie (i.c.m. aanpak van laaggeletterdheid) | 330 | 330 | 156 | 110 | 52 | 122 | |
Totaal aan impulsen | 11.680 | -3.500 | 8.180 | 1.070 | 770 | 354 | 6.756 | |
Tegengaan jeugdwerkeloosheid
Wij hebben in 2023 ingezet op het komen tot een startnotitie Jeugd en Werk. Deze notitie vormde een aanleiding om een coördinator “Jeugd en Werk” te werven die, voor de gehele arbeidsmarktregio, komt tot een nieuwe aanpak Jeugdwerkloosheid. Het proces heeft iets langer geduurd dan we hadden verwacht. De coördinator jeugdwerkloosheid is inmiddels geworven en start eind dit kwartaal.
Daarnaast is er in 2023 meer duidelijkheid gekomen over wetsvoorstel “Van School naar Duurzaam Werk”. Dit is van belang omdat we nu, in 2024, de opdracht voor de coördinator duidelijker hebben kunnen formuleren. Het wetsvoorstel treedt, naar verwachting van ministerie SZW, in 2025 in werking.
Middelen jeugdwerkloosheid worden in 2024 onder andere ingezet voor de coördinator (36 uur per week) en voor de programmakosten voor de aanpak.
