Programma's

Programma 12: Milieu

Ambities:    
We kunnen en willen onze ogen niet langer sluiten voor de enorme gevolgen die klimaatverandering met zich meebrengt. Naast lokale gevolgen, zoals hittestress, wateroverlast en periodes van extreme droogte, zijn de gevolgen mondiaal. Daartoe moet elke (lokale) overheid verantwoordelijkheid nemen in de klimaatdoelstellingen. Energietransitie, klimaatadaptatie en circulariteit spelen daarbij een essentiële rol om onze gemeente goed door te geven aan nieuwe generaties Helmonders.

  • Verduurzaming is op alle fronten nodig om de grote opgaven van energietransitie, klimaatadaptatie, gezondheid en een gezonde en veilige leefomgeving op te kunnen pakken. We erkennen onze verantwoordelijkheid om aan de gestelde klimaatdoelen te voldoen. Wij leggen het fundament en de richting vast voor een Helmond dat in 2035 klimaatneutraal is en in 2050 klimaatbestendig.
  • Samenwerking met partners in de stad en in de regio stellen doelen om het verschil te kunnen maken. Bijvoorbeeld door samen met Eindhoven het klimaatdelta plan vorm te geven onder de vlag van de Europese missie ‘Climate Neutral Cities (Klimaat Neutrale Steden)’.

Om dit te bereiken hebben we:

  • Plannen uitgewerkt waarmee we de energietransitie voor lage inkomens een kans kunnen geven. Dit mede in relatie tot de energietoeslag die we aan onze inwoners hebben toegekend. De kierenjagers (die kleine voorzieningen aanbrengen in woningen) zijn gestart en hebben ongeveer 400 woningen bezocht. Er zijn energietassen uitgedeeld en de pilot voor het aanpassen van de eerste 50 woningen staat in de steigers . De eerste gesprekken met inwoners voor het aanpassen van hun woningen zijn gevoerd. 
  • Ons aangesloten bij de Groene Zone Isoleren. Dit is een samenwerking met 19 gemeenten binnen de MRE. Binnen DGZ-I krijgen inwoners adviezen over het verduurzamen van hun woningen, wat ze kunnen doen en door wie ze dit kunnen uit laten voeren. Ontzorging is het sleutelwoord op verzoek van de gemeenteraad vergoeden wij de kosten (ad 50,-) die dit met zich meebrengt.
  • Lokaal uitvoering gegeven aan het nationaal isolatieprogramma om huishoudens die ontzorging nodig hebben versneld te helpen met isoleren. Onder dit traject komen verschillende projecten bij elkaar zoals de regionale De Groene Zone Isoleren aanpak en de aanpak energiearmoede. Hierbij houden we rekening met de Wet natuurbescherming door voorbereidingen te treffen voor een Soorten Management Plan (SMP). Hier waren we al mee bezig voor de Binnenstad en Helmond Oost.
  • In regionaal verband (Zuidoost Brabant) de Regionale Energie Strategie (RES) 1.0 en Samenwerkings- en Uitvoeringsprogramma (S&UP) vastgesteld.  En ook afspraken gemaakt over het vervolg op het Uitvoeringsprogramma Toekomstbestendig Elektriciteitsnetwerk Brainport (UTEB) waarin de regio samenwerkt met netbeheerder Enexis. Ook is er gezamenlijk met de provincie het provinciaal meerjarenprogramma Infrastructuur Energie en Klimaat (PMIEK) geschreven
  • In regionaal verband heeft de ODZOB  de bestuursopdracht Omgevingswet verder uitgevoerd. 
  • Een aantal grote projecten voor verduurzaming van warmte, water en energie op bedrijventerreinen verder onderzocht en vormgegeven, zoals een water rotonde, een warmte rotonde en een grondstoffen rotonde. Het doel is dat bedrijven via deze rotondes overschotten uitwisselen.  Hiermee zullen deze projecten uiteindelijk ook bijdragen aan onze circulaire opgave.
  • Een update van de transitievisie warmte opgesteld. En we hebben onderzoek gedaan naar de potentie van collectieve warmtevoorzieningen in de prioritaire wijken Centrum, BZOB en Groot Schooten.
  • We hebben bij de energietransitie niet enkel oog voor de technische facetten, maar we leggen de link met wijkontwikkeling, sociale tweedeling (energiearmoede), mobiliteit en klimaatadaptatie. Juist de integrale blik op wijkontwikkeling is belangrijk.  Deze zijn onderdeel van de wijkontwikkelingsplannen.
  • Samen met Eindhoven zijn we onderdeel geworden van de Missie Call Europa, gericht op het realiseren van 100 klimaat neutrale en slimme steden. Ons plan richt zich op drie sporen: het verbreden en versterken van onze huidige inzet (middels innovatie en doorbraken, als we doorgaan op de huidige weg kunnen we het doel niet behalen); op intensivering van de samenwerking met onze partners en de stad; en op het vergroten van maatschappelijk draagvlak.  Met de stad is een eerste plan opgesteld, wat door beide gemeenteraden in september 2023 is vastgesteld.
  • Aangezien een groot onderdeel van de benodigde opgave een transitie betreft zetten we als gemeente ook in op Heel Helmond Duurzaam. Waarin de transities rondom, besparen, mobiliteit, verduurzaming van onze warmtevraag ook communicatief vorm worden gegeven.
  • TenneT gaat de 150 kV hoogspanningslijnen in Brandevoort onder de grond te brengen (verkabelen). De uitvoering loopt volgens planning.
  • Met Enexis vervolggesprekken gevoerd, gericht op duidelijkheid over de planning van de netbeheerders en gericht op het gezamenlijk versnellen van de uitvoering van netverzwaring. In regionaal verband hebben we met succes gepleit voor het toekennen van landelijke prioriteit aan de Brainport Regio”.
  • Op de Automotive Campus hebben we onderzoek afgerond naar energiesamenwerking tussen bedrijven. Die samenwerking is een eerste stap richting het energiesysteem van de toekomst. Het schept ruimte voor bedrijven om uit te breiden ondanks de netcongestie, bijvoorbeeld voor duurzame bedrijven die werken aan nieuwe batterij-technologie.  
  • De met PFAS-verontreinigde bodem op het volkstuinencomplex aan de Sluisdijk gesaneerd. Ook is de lokale regelgeving voor grondverzet en bodemsanering van met PFAS verontreinigde grond geactualiseerd (Beleidsregel PFAS Helmond 2023).
  • Nieuwe bodemkwaliteitskaarten laten maken (www.helmond.nl/bodembeheer ) en daarmee onze bodembeheernota gereed gemaakt voor de Omgevingswet. Hiermee kunnen we grond die in Helmond is vrijgekomen duurzaam hergebruiken in plaats van dat we die grond moeten afvoeren en vervangen door nieuw gewonnen (primaire) grondstoffen.
  • Ons in het kader van het convenant Schone Luchtakkoord gecommitteerd aan de ambitie om de luchtkwaliteit in Nederland permanent te verbeteren. Hiervoor wordt invulling gegeven aan de maatregelen zoals aangegeven in het Plan van aanpak Luchtkwaliteit en aan de maatregelen uit het decentrale uitvoeringsplan van Rijksoverheid. Voor de actualisatie en om te komen tot een meer wijkgerichte aanpak is gestart met het in beeld brengen van de lokale luchtkwaliteit in Helmond op wijkniveau met satellietmetingen.
  • Een zienswijze ingediend op de Notitie Reikwijdte en Detailniveau voor de Nota Ruimte voor Defensie, omdat dit kan bijdragen aan een besluit tot heropening van vliegbasis de Peel en een laagvlieggebied ten zuiden van Helmond. Deze ontwikkelingen hebben impact op de leefbaarheid en gezondheid en gezien de dichtbevolkte regio, zijn vraagtekens te plaatsen bij het logisch en passend zijn van deze ontwikkelingen
  • De Koersnota geluid vastgesteld. De Koersnota legt meer prioriteit bij gezondheid en geluid, legt de focus op wegverkeerslawaai en andere geluidsbronnen en stuurt op een integrale uitwerking in een Actieplan Geluid met onder andere Luchtkwaliteit.
  • Diftar voor de hoogbouw ingevoerd. 
Deze pagina is gebouwd op 06/12/2025 10:04:27 met de export van 06/12/2025 09:55:51