We willen een stad zijn waar iedereen graag woont, werkt en verblijft. En waar iedereen meedoet en zich veilig voelt. Dit vereist een stevige basis op het gebied van leefbaarheid en veiligheid. Met als doel om het veiligheidsgevoel te vergroten en de leefbaarheid in onze stad verder te versterken. Door de samenloop van maatschappelijke ontwikkelingen en crises zien we dat de polarisatie toeneemt, en dat de samenleving meer dan voorheen op de proef wordt gesteld. Het valt niet mee om met elkaar invulling te geven aan een gezonde, veilige en daarmee leefbare woon- en werkomgeving. Dit leidt tot een toenemende druk op de capaciteit van de gemeente en haar partners bij de uitvoering van haar beleid.
- Het aantal misdrijven (geweldsdelicten, woninginbraken, diefstallen) moet verder omlaag, maar ook de ervaren overlast van verstorend gedrag.
- We werken verder aan de ontwikkeling van een compleet, actueel, integraal en dynamisch beeld van de stad, zodat we snel op ontwikkelingen kunnen inspelen. Dit doen we in de vorm van een Veiligheidsinformatieknooppunt.
- We willen voorkomen dat jeugdigen het criminele pad kiezen. Dat doen we door integraal met alle mogelijke partners te werken aan een goed alternatief voor jongeren: op school, in de kerk of moskee, bij (sport)verenigingen en op straat. Preventie staat daarbij centraal, maar moet hand in hand gaan met een passende repressieve aanpak, al dan niet in combinatie met zorg.
- We verhogen de betrokkenheid van inwoners door initiatieven uit de wijken, zoals buurtpreventieteams en WhatsApp- en vergelijkbare groepen te stimuleren. Samenwerking is er met woningcorporaties, scholen, de LEVgroep en vanzelfsprekend met veiligheidspartners zoals politie en het Openbaar Ministerie.
- We willen meer zicht krijgen en houden op de parallelle economie die de criminele wereld vormt. Dat doen we door informatie te delen tussen alle relevante regionale partners en het versterken van ons Veiligheidsinformatieknooppunt. Effectieve interventies moeten criminele netwerken, structuren en faciliterende partijen aan banden leggen.
- We trekken samen met de andere Brabantse steden op in het doorbreken, belemmeren en verminderen van de ondermijnende criminaliteit.
Om dit te bereiken hebben we:
- In samenwerking met Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost het domein crisisbeheersing doorontwikkeld. Zo is er een nieuw crisisplan door hen vastgesteld en werkt de VRBZO aan een nieuw regionaal risicoprofiel.
- In samenwerking met Stichting Zorg en Veiligheidshuis Brabant-Zuidoost (ZVHBZO)in 2023 een stijging van 37% geconstateerd van aangemelde complexe zaken, t.o.v. 2022. Er zijn in totaal 157 complexe zaken aangemeld voor behandeling door het ZVHBZO. In de nieuwe regionale aanpak MDA++ (intersectorale specialistische Multidisciplinaire Aanpak) gericht op huiselijk geweld en kindermishandeling zijn ook een aantal zaken opgepakt. Daarnaast is samen met het Regiobureau Integrale Veiligheid Oost-Brabant (RIVOB) ingezet op het versterken van de samenwerking op het gebied van radicalisering.
- In navolging van het vastgestelde Masterplan Integrale Veiligheid (2023 t/m 2026) het uitvoeringsplan integrale veiligheid 2023 met de raad besproken en uitgevoerd. Dit uitvoeringsplan was een houvast voor de activiteiten en inzet in 2023.
- In navolging van het Versterkingsplan Binnenstad-Oost vervolgacties ingezet gericht op extra inzet rondom bestrijding van drugscriminaliteit, - overlast en ondermijnende criminaliteit. Bovendien is er een begin gemaakt in de totstandkoming van een veiligheidsanalyse met als doel meer focus aan te brengen in de integrale aanpak en samenwerking.
- Het initiatief genomen tot de start van een Lokaal Informatieoverleg Ondermijning dat erop is gericht om ontwikkelingen te monitoren die wijzen op mogelijke vormen van ondermijnende criminaliteit. Van daaruit zijn concrete signalen opgepakt. Daarnaast is er een alliantie gesloten met de branche notariaat en makelaardij in het kader van het verhogen van de maatschappelijke weerbaarheid.
- Samen met de B5-gemeenten (5 grootste steden in Brabant) het Festival van de Weerbaarheid georganiseerd en trainingen gegeven aan medewerkers met een publieke taak. Bovendien is de Wet Bibob vaker en gerichter als instrument ingezet in bepaalde casuïstiek.
- Het team Toezicht & Handhaving verder uitgebreid en extra boa’s opgeleid tot jeugdboa. Bovendien zijn er vaste gezichten aan de wijken gekoppeld. Naast de reguliere contactmomenten zoals de wijkschouw en wijkspreekuren zijn we gestart op sociale media.
- Samen met ketenpartners een gedragen plan van aanpak opgesteld voor onze stad, onder de noemer ‘Daadkrachtige Preventie & Begrenzen met Perspectief.’ Daarnaast hebben we ons onverminderd ingezet op de aanpak van jonge criminele kopstukken. Jongeren die in beeld kwamen vanwege zorgelijk gedrag en/ of overlast in combinatie met crimineel gedrag zijn geprioriteerd voor de persoonsgerichte aanpak.
- Ingezet op drie pijlers: 1: ondersteuning van bestaande teams, 2: her-activeren van inactieve teams en 3: uitbreiding met nieuwe teams. Daarmee zijn nieuwe buurtpreventieteams opgericht en een inactief team weer actief geworden. Samen met de buurtpreventieteams hebben we onder andere tijdens de Week van de Veiligheid en daarbuiten gerichte acties georganiseerd.
