In dit hoofdstuk lichten we het jaarrekeningresultaat toe op de algemene dekkingsmiddelen van de gemeente. De baten uit de algemene dekkingsmiddelen nemen we in principe niet op in de programma's behalve de opbrengsten uit de lokale heffingen waarvan de besteding gebonden is aan de opbrengsten. In de onderstaande tabel geven we per hoofdproduct de afwijking weer tussen de begroting en de realisatie (rekening) over 202 3.
Overzicht per hoofdproduct |
|---|
(bedragen x € 1.000 / - is negatief) | |||||||||||
Specificatie per Hoofdproduct | Begroting na wijzigingen | Rekeningen | Realisatie t.o.v. Begroting | Verschil | Verschil | ||||||
Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Saldo | V/N | Baten | Lasten | ||
910 | Organisatie algemeen | 0 | 3.646 | -3.646 | 142 | 497 | -355 | 3.291 | V | 142 | 3.149 |
940 | Post Onvoorzien | 0 | 250 | -250 | 0 | 191 | -191 | 59 | V | 0 | 59 |
944 | Overige financiële middelen | 448 | 389 | 59 | 1.974 | 1.705 | 268 | 210 | V | 1.526 | -1.316 |
950 | Onroerend zaak belasting | 25.236 | 431 | 24.805 | 24.847 | 697 | 24.150 | -655 | N | -389 | -266 |
960 | Overige belastingen | 1.173 | 1.038 | 135 | 1.303 | 1.569 | -266 | -401 | N | 130 | -531 |
970 | Algemene rijksuitkeringen/gemeentefonds | 250.691 | 0 | 250.691 | 255.944 | 0 | 255.944 | 5.252 | V | 5.252 | 0 |
991 | Overhead | 4.220 | 56.680 | -52.461 | 4.597 | 56.193 | -51.595 | 865 | V | 378 | 488 |
992 | Doorbelasting overhead | 0 | -3.297 | 3.297 | 0 | -5.105 | 5.105 | 1.809 | V | 0 | 1.809 |
996 | Vennootschapsbelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.054 | -2.054 | -2.054 | N | 0 | -2.054 |
Totaal saldo baten en lasten | 281.767 | 59.137 | 222.630 | 288.806 | 57.800 | 231.005 | 8.376 | V | 7.039 | 1.337 | |
Begroting na wijzigingen ontrekking | Begroting na wijzigingen storting | Begroting na wijziging | Rekeningen | Realisatie t.o.v. Begroting | Verschil | Verschil | |||||
Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Saldo | V/N | Baten | Lasten | ||
910 | Organisatie algemeen | 5.767 | 5.000 | 767 | 5.394 | 5.000 | 394 | -373 | N | -373 | 0 |
944 | Overige financiële middelen | 1.736 | 607 | 1.129 | 1.736 | 607 | 1.129 | 0 | N | 0 | 0 |
960 | Overige belastingen | 86 | 0 | 86 | 86 | 0 | 86 | 0 | V | 0 | 0 |
970 | Algemene rijksuitkeringen/gemeentefonds | 262 | 289 | -27 | 262 | 289 | -27 | 0 | V | 0 | 0 |
991 | Overhead | 5.418 | 1.900 | 3.518 | 3.584 | 1.938 | 1.646 | -1.872 | N | -1.834 | -38 |
Totaal mutaties reserves | 13.269 | 7.795 | 5.474 | 11.063 | 7.834 | 3.229 | -2.245 | N | -2.206 | -38 | |
Saldo Algemene dekkingsmiddelen | 295.036 | 66.932 | 228.104 | 299.869 | 65.634 | 234.235 | 6.131 | V | 4.832 | 1.299 | |
Algemene uitkeringen/gemeentefonds |
|---|
De gemeentefondsuitkering kent drie soorten uitkeringen: de algemene uitkering (AU), de decentralisatie- en de integratie-uitkeringen. De uitkeringen in het gemeentefonds zijn vrij besteedbaar voor gemeenten.
In de algemene uitkering zijn ook middelen opgenomen die beschikbaar worden gesteld voor bepaalde taken of in mindering worden gebracht voor bepaalde taken. Dit zijn de zogenoemde taakmutaties. Ons beleid voor deze taakmutaties is dat we ze één-op-één verrekenen met het beleidsveld waar ze betrekking op hebben. Hetzelfde doen we voor de wijziging op de decentralisatie- en integratie-uitkeringen.
Het hoofdproduct 970 heeft een positief saldo van € 5,3 miljoen in 2023
Het saldo van € 5,3 miljoen is na verrekening met reserves en bestaat uit een voordelig resultaat op de gemeentefondsuitkering. Hierna lichten we verder toe wat de oorzaken zijn en hoe deze verwerkt worden in de jaarrekening.
De gemeentefondsuitkering: € 5,3 miljoen hogere baten door decembercirculaire 2023
De hogere opbrengsten van het gemeentefonds komen uit de decembercirculaire 2023 en zijn hoger vergeleken met de septembercirculaire 2023. De decembercirculaire ontvangen we jaarlijks pas halverwege december. Die kunnen we budgettaire niet meer verwerken in de begroting.
De hogere gemeentefondsuitkering komt onder andere door de energietoeslag die in de decembercirculaire is toegevoegd om mensen met een laag inkomen te ondersteunen bij het voldoen van de energierekening van € 5,4 miljoen. Zoals u in programma 2, onderdeel bijzondere bijstand, hebt kunnen lezen is deze energietoeslag in 2023 uitgekeerd.
We leggen bij deze jaarrekening een voorstel tot resultaatbestemming aan u voor met het doel de bedragen voor maatschappelijke begeleiding statushouders, einde lening inburgeringsplicht, invoeringskosten omgevingswet en startbanen statushouders over te hevelen naar begrotingsjaar 2024.
Over de gevolgen van de decembercirculaire 2023 informeerden we uw raad via raadsinformatiebrief 01-2024.
Toelichting per hoofdproduct |
|---|
Toelichting afwijking hoofdproduct 910 organisatie algemeen
Dit hoofdproduct heeft per saldo (na verrekening met de reserve) een voordeel van € 2.918.000. Op dit moment resteert nog € 820.000 flexibel formatiebudget.Vanaf 2024 is dit budget volledig ingezet. Dit voordeel wordt verder toegelicht bij HP 991 voor het totaalbeeld van personeel.
Het saldo wordt daarnaast veroorzaakt door € 575.000 nadelige fiscale afrekeningen voorgaande jaren zoals het jaarlijks te betalen bedrag aan werkkosten en correcties voor de BTW en het BTW-compensatiefonds welke betrekking hebben op boekjaren vóór 2023.
Op dit hoofdproduct staan ook de saldi geparkeerd van de primitieve begroting en berap, in totaal € 3 miljoen positief.
Voor organisatieontwikkeling is € 190.000 minder onttrokken uit de reserve. Vanwege uitgaven voor crisis en herstel is minder onttrokken uit de reserve.
Toelichting afwijking hoofdproduct (944 overige financiële middelen)
Dit hoofdproduct heeft per saldo (na verrekening met de reserve) een voordeel van € 210.000.
Het saldo op de rente en renteomslag was in eerste instantie € 3,2 miljoen voordelig. In 2023 is er echter een verplichte correctie doorgevoerd in de doorrekening van de toegerekende rente aan de programma’s van € 3,1 miljoen. Er resteert een positief saldo op de rente van € 100.000. Het renteomslag percentage op basis van de begroting bedraagt 1%. In werkelijkheid was het rentepercentage lager dan het renteomslag percentage. Aangezien deze afwijking groter is dan 25% schrijft het BBV dan een verplichte correctie voor. De consequentie van deze correctie is dat er minder rentekosten zijn toegerekend aan de programma's. Hierdoor ontstaat er op de programma’s een voordeel van € 3,1 miljoen.
Daarnaast zijn er nog overige afwijkingen voor € 110.000.
Toelichting afwijking hoofdproduct (950 onroerend zaak belasting)
Dit hoofdproduct heeft een nadelig saldo van € 655.000. Het saldo wordt voornamelijk veroorzaakt door een kleinere toename van de totale WOZ-waarden bij zowel woningen als niet-woningen dan waar in de tariefstelling rekening mee was gehouden. Dit heeft geleid tot een tekort van ongeveer € 400.000. Vanwege de kosten van no-cure-no-pay bureaus is er € 400.000 budget gevraagd. Rekening houdend met dit extra budget zijn de kosten bezwaarafhandeling met ongeveer € 300.000 onder de opgehoogde raming gebleven. De lasten van € 300.000 drukken op dit hoofdproduct waarmee het saldo is verklaard. Het budget is van € 400.000 is geplaatst op HP 960 waardoor deze saldi samengenomen worden in de verklaring.
Toelichting afwijking hoofdproduct (960 overige belastingen)
Het saldo wordt voornamelijk veroorzaakt door de actualisatie van de voorziening oninbare debiteuren/bedragen In totaal is de post opgehoogd met € 974.000. Daarnaast hebben we de verschuiving van het budget (€ 400.000) voor no cure no pay toegelicht bij onroerende zaak belasting. Tenslotte een verschil van € 173.000 bestaat uit diverse kleine afwijkingen.
Toelichting afwijking hoofdproduct (991 overhead)
Dit hoofdproduct heeft een nadelig saldo (na verrekening met de reserve) van € 1.007.000. Het saldo wordt voornamelijk veroorzaakt door verlofsparen en extra uitgaven ICT. Vanwege nieuwe regelgeving is er een voorziening gevormd voor verlofsparen. Deze wordt in 2023 aangevuld met € 900.000 vanwege gespaard verlof. Het tekort op ICT is € 870.000, vooral te verklaren door aanschaf extra hardware € 215.000 en de toegenomen licentiekosten van software € 460.000. Het resterende bedrag is opgebouwd uit diverse posten waaronder verbetering Financieel Systeem en het Belastingpakket. Voor ICT projecten is € 2,15 mln minder uitgegeven, daarom is dat bedrag ook minder onttrokken aan de reserve automatisering.
Het saldo op personeel is alles samengenomen neutraal door de gemelde overschrijding van € 500.000 met de berap. Daarbij is alles samengenomen van personeel binnen dit hoofdproduct. Samengenomen met de extra overhead (HP992) en het restant flexibel personeelsbudget op HP910. Het voordeel op HP992 doorbelasting overhead is bedoeld voor overhead in de breedste zin zoals ook de tekorten op ICT. Deze producten hebben een directe relatie met elkaar.
De hulpkostenplaats Huisvesting/Facilitair heeft een nadelig saldo van ongeveer € 162.000. De hulpkostenplaats Multifunctionele Centra Vastgoed heeft een nadelig saldo van ongeveer € 249.000 en wordt onder andere veroorzaakt door hogere kosten voor eigenarenonderhoud.
Toelichting afwijking hoofdproduct (992 doorbelasting overhead)
Dit hoofdproduct heeft een voordelig saldo van € 1.872.000. Het saldo wordt veroorzaakt door extra dekking voor overhead welke samen toegelicht wordt met HP 991 overhead waar deze kosten staan.
Toelichting afwijking hoofdproduct 996 Vennootschapsbelasting
Dit hoofdproduct heeft een nadelig saldo van € 2,054 miljoen. Dit heeft voornamelijk te maken met de in 2023 ontvangen voorlopige aanslag vennootschapsbelasting 2023 met een te betalen bedrag van € 2,064 miljoen.
