3.13.3 Wat heeft het gekost?
In onderstaande tabel is de afwijking tussen de gewijzigde begroting en de realisatie (rekening) over 2023 per hoofdproduct weergegeven.
Overzicht per hoofdproduct |
|---|
(bedragen x € 1.000 / - is negatief) | |||||||||||
Specificatie per Hoofdproduct | Begroting na wijzigingen | Rekeningen | Realisatie t.o.v. Begroting | Verschil | Verschil | ||||||
Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Saldo | V/N | Baten | Lasten | ||
003 | College van B&W | 250 | 1.942 | -1.692 | 743 | 1.871 | -1.128 | 564 | V | 493 | 71 |
010 | Raad en raadscommissies | 0 | 1.704 | -1.704 | 0 | 1.715 | -1.715 | -12 | N | 0 | -11 |
020 | Regionale aangelegenheden | 0 | 1.817 | -1.817 | 131 | 1.836 | -1.706 | 111 | V | 131 | -20 |
025 | Bestuursondersteuning | 150 | 1.616 | -1.466 | 25 | 1.319 | -1.294 | 171 | V | -125 | 297 |
050 | Voorlichting communicatie stadspromotie | 6 | 114 | -108 | 0 | 86 | -86 | 22 | V | -6 | 29 |
060 | Beheer Basisregistraties | 0 | 169 | -169 | 0 | 147 | -147 | 22 | V | 0 | 22 |
070 | Stadswinkel | 981 | 4.291 | -3.310 | 1.258 | 4.597 | -3.339 | -29 | N | 277 | -306 |
920 | Financiering en treasury | 380 | 0 | 380 | 460 | 0 | 460 | 80 | V | 80 | 0 |
930 | Nieuwe investeringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | V | 0 | 0 |
935 | Centrum- en regiofunctie | 0 | 601 | -601 | 143 | 722 | -579 | 22 | V | 143 | -121 |
Totaal saldo baten en lasten | 1.768 | 12.254 | -10.486 | 2.760 | 12.293 | -9.533 | 953 | V | 992 | -40 | |
Begroting na wijzigingen ontrekking | Begroting na wijzigingen storting | Begroting na wijziging | Rekeningen | Realisatie t.o.v. Begroting | Verschil | Verschil | |||||
Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Saldo | V/N | Baten | Lasten | ||
020 | Regionale aangelegenheden | 35 | 0 | 35 | 0 | 0 | 0 | -35 | N | -35 | 0 |
025 | Bestuursondersteuning | 490 | 0 | 490 | 432 | 0 | 432 | -58 | N | -58 | 0 |
060 | Beheer Basisregistraties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | V | 0 | 0 |
070 | Stadswinkel | 398 | 32 | 367 | 258 | 99 | 159 | -208 | N | -140 | -68 |
920 | Financiering en treasury | 0 | 318 | -318 | 0 | 302 | -302 | 16 | V | 0 | 16 |
920 | Financiering en treasury | 0 | 2.321 | -2.321 | 0 | 2.321 | -2.321 | 0 | V | 0 | 0 |
Totaal mutaties reserves | 924 | 2.670 | -1.747 | 691 | 2.722 | -2.032 | -285 | N | -233 | -52 | |
Saldo programma 13 Bestuur en organisatie | 2.691 | 14.924 | -12.233 | 3.451 | 15.016 | -11.565 | 668 | V | 759 | -91 | |
Toelichting per hoofdproduct |
|---|
Toelichting afwijking hoofdproduct 003 college van B&W
Dit hoofdproduct heeft een voordelig saldo van € 564.000. Het saldo wordt voornamelijk veroorzaakt door het voordeel op de benodigde voorziening voor de pensioenen van de wethouders. Het voordeel komt omdat de voorziening wordt berekend op contante waarde. Door de gestegen rente is minder nodig is in de voorziening en is sprake van een vrijval van € 730.000 waarvan al € 225.000 was geraamd.
Toelichting afwijking hoofdproduct 025 bestuursondersteuning
Dit hoofdproduct heeft een voordelig saldo van € 171.000. Het saldo wordt voornamelijk veroorzaakt door lagere uitgaven voor de digitale stad. Hiervoor is € 200.000 minder uitgegeven dan geraamd. Deels komt dit omdat de geraamde reserve onttrekking voor digitale inclusie 58k lager uitvalt. Deze werkzaamheden voor digitale inclusie zijn nu in 2024 gepland.
Toelichting afwijking hoofdproduct 070 Stadswinkel
Dit hoofdproduct heeft een nadelig saldo van € 29.000. Het saldo wordt enerzijds veroorzaakt door hogere baten € 277.000 en anderzijds hogere lasten € 306.000. Zowel de hogere baten als de hogere lasten hebben een overwegend incidenteel karakter.
Het aantal afgegeven reisdocumenten en rijbewijzen is hoger dan verwacht. Dit heeft geresulteerd in een hogere opbrengst van € 348.000. De afdracht van de rijksleges is daarentegen ook € 194.000 hoger dan geraamd. Het resultaat van € 154.000 is verrekend met de egalisatiereserve reisdocumenten en rijbewijzen.
Ook bij de burgerzaken producten gezondheidsverklaringen, akten burgerlijke stand en naturalisatieverzoeken en optieverklaringen zijn de werkelijke aantallen hoger dan geraamd. Dit heeft geresulteerd in een meeropbrengst van € 81.000. De kosten voor gezondheidsverklaringen en de afdracht van de rijksleges voor naturalisatieverzoeken en optieverklaringen zijn respectievelijk € 16.000 en € 40.000 hoger dan geraamd.
Bij de burgerzaken producten verklaringen omtrent gedrag en huwelijken zijn de werkelijke aantallen lager dan geraamd. Dit heeft geresulteerd in een inkomstenderving van € 100.000. De afdracht van de rijksleges voor verklaringen omtrent gedrag en de kosten voor huwelijken zijn respectievelijk € 36.000 en € 7.000 lager dan geraamd.
De kosten voor de verkiezingen van Provinciale Staten en waterschappen in maart 2023 en de Tweede Kamerverkiezingen in november 2023 zijn € 54.000 lager dan geraamd. Dit resultaat is verrekend met de egalisatiereserve verkiezingen.
Als gevolg van langdurige ziekte van eigen personeel is in het kader van de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit en de reguliere adresonderzoeken in het kader van de Wet basisregistratie personen een extern bureau ingezet voor huisbezoeken. De kosten hiervoor waren niet voorzien en bedragen € 31.000. Daarnaast is de bijdrage vanuit het Rijk voor de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit € 18.000 lager dan geraamd.
Ten slotte zijn opbrengsten voor diverse vergunningen (o.a. drank- en horeca, evenementen)
€ 32.000 lager dan geraamd en onder andere de kosten voor het verwelkomen van nieuwe inwoners en ook de kosten voor communicatie respectievelijk € 28.000 en € 94.000 hoger dan geraamd.
