3.10.3 Wat heeft het gekost?
In onderstaande tabel is de afwijking tussen de gewijzigde begroting en de realisatie (rekening) over 2023 per hoofdproduct weergegeven.
Overzicht per hoofdproduct |
|---|
(bedragen x € 1.000 / - is negatief) | |||||||||||
Specificatie per Hoofdproduct | Begroting na wijzigingen | Rekeningen | Realisatie t.o.v. Begroting | Verschil | Verschil | ||||||
Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Saldo | Baten | Lasten | |||
090 | Regionale aangelegenheden brabantstad | 0 | 0 | 0 | 0 | 33 | -33 | -33 | N | 0 | -33 |
250 | Verkeer en vervoer beleid | 1.184 | 4.971 | -3.787 | 6.003 | 8.816 | -2.812 | 974 | V | -4.819 | -3.845 |
Totaal saldo baten en lasten | 1.184 | 4.971 | -3.787 | 6.003 | 8.849 | -2.846 | 941 | V | -4.819 | -3.878 | |
Begroting na wijzigingen ontrekking | Begroting na wijzigingen storting | Begroting na wijziging | Rekeningen | Realisatie t.o.v. Begroting | Verschil | Verschil | |||||
Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Saldo | V/N | Baten | Lasten | ||
250 | Verkeer en vervoer beleid | 717 | 0 | 717 | 517 | 0 | 517 | -200 | N | -200 | 0 |
Totaal mutaties reserves | 717 | 0 | 717 | 517 | 0 | 517 | -200 | N | -200 | 0 | |
Saldo programma 10 Verkeer en Mobiliteit | 1.902 | 4.971 | -3.069 | 6.521 | 8.849 | -2.328 | 741 | V | -5.019 | -3.878 | |
Toelichting per hoofdproduct |
|---|
Toelichting afwijking hoofdproduct 250
Dit hoofdproduct heeft een voordelig saldo van € 941.000. Het saldo wordt met name veroorzaakt door:
Mobiliteitsvisie € 100.000 voordelig
Bij de 2e Berap 2023 zijn extra middelen toegekend voor het opstellen en uitwerken van de Mobiliteitsvisie. De Mobiliteitsvisie is, later dan oorspronkelijk gepland, vastgesteld op 31 oktober 2023. Daarna is gestart met de voorbereiding van de uitwerking van de Mobiliteitsvisie in een Meerjaren Uitvoeringsprogramma Mobiliteit (MUM). Het opstellen van het MUM zelf vindt in 2024 plaats.
Verkeersveiligheid bij scholen € 205.000 voordelig
In 2023 is eerst gestart met het onderzoek naar verkeersveiligheid bij scholen. Hierdoor is het opstellen van het nieuwe verkeersveiligheidsplan later gestart. De besluitvorming is daarmee doorgeschoven naar 2024. Het verkeersveiligheidsplan vormt de basis voor het vervolgonderzoek naar de risico gestuurde aanpak en naar de aanpak knelpunten.
Deelmobiliteit € 80.000 voordelig
Op het gebied deelmobiliteit zijn er veel ontwikkelingen. Om die binnen Nederland beter te stroomlijnen is er een landelijk Samenwerkingsprogramma Deelmobiliteit opgericht. Helmond is daarin deelnemer en heeft haar eigen programma getemporiseerd om beter aansluiting hierbij te krijgen. Daarnaast was beoogd om in 2023 een samenwerking aan te gaan met een aanbieder van deelfietsen. Vanwege een fusie met een andere aanbieder (hetgeen momenteel veel voorkomt binnen de deelmobiliteitsaanbieders) is de samenwerking uitgesteld tot in 2024.
Smart Mobility € 263.000 voordelig
In 2023 zijn een aantal Smart Mobility projecten wat vertraagd, bijvoorbeeld de aanbesteding van de zelfrijdende shuttle is pas eind van het jaar afgerond. Tegelijkertijd hebben we voor datzelfde project een bijdrage vanuit Smartwayz.nl/Provincie Noord-Brabant ontvangen. Communicatie rondom deze projecten is van dusdanig belang dat daarvoor capaciteit (en dus ook kosten nodig zijn). Daarnaast liepen een aantal samenwerkingsovereenkomsten af eind 2023, zoals die met de verkeerscentrale en Brabantstad. Inmiddels zijn wij voornemens deze samenwerkingen voort te zetten in 2024 en verder. De kosten daarvoor waren nog niet bekend ten tijde van het opstellen van de begroting.
Renteomslag € 95.000 voordelig
Hiernaast speelt op dit product een voordeel m.b.t. de renteomslag van € 95.000. Voor een toelichting verwijzen we naar programma "Algemene dekkingsmiddelen", product 944 'overige financiële middelen".
Bereikbaarheidsakkoord
De uitgaven 2023 ad € 3,5 miljoen. door de deelnemende gemeenten inzake de Bereikbaarheidsakkoord subsidies worden op programma 10 verantwoord door de gemeente Helmond. Deze zijn niet begroot en leiden tot meer lasten dan begroot. Echter hier tegenover staan de ontvangen subsidies bedragen voor hetzelfde bedrag die als extra baten op programma 10 worden verantwoord. Dit is budgetneutraal.
Toelichting afwijking verrekening met de reserves hoofdproduct 250
Dit hoofdproduct heeft een voordelig saldo van € 200.000 door onttrekkingen en stortingen. Het saldo wordt met name veroorzaakt door lagere onttrekking uit de reserve mobiliteit en verkeersveiligheid.
