Beleidsresultaten verbonden partijen
Om dit te bereiken werken we voor een deel hiervoor samen met de volgende verbonden partijen:
Metropoolregio Eindhoven
Er is gewerkt aan de Regionale Mobliteitsvisie MRE 2040. In 2024 zal deze visie worden vastgesteld. Er is besloten om de regionale samenwerking op het gebied van mobiliteit te versterken en integraler op te pakken. Daartoe is een start gemaakt met het oprichten van een regionaal Programmabureau Mobiliteit. Tijdens het MRE-overleg van de wethouders mobiliteit zijn subsidieaanvragen voor projecten van de Bereikbaarheidsagenda vastgesteld. Toekenning van de subsidie uit de middelen voor de Bereikbaarheidsagenda is opgedragen aan het college van Helmond.
De uitwijkroutes voor calamiteiten (U-routes) zijn geactualiseerd en het bijhorende convenant tussen de wegbeheerders is verlengd.
Beleidsuitvoering gericht op beleidsresultaten
Mobiliteitsvisie 2040 ;
Een integrale blik op mobiliteit (het in samenhang bij elkaar brengen van de verschillende visies, programma’s en projecten onder andere als bouwstenen voor de omgevingsvisie) in de nieuwe mobiliteitsvisie; Op diverse deelgebieden van mobiliteit wordt gewerkt aan een bereikbare en leefbare stad. Naast bereikbaarheid staan daarin klimaat, gezondheid, leefomgeving steeds meer op de voorgrond. Daarbij er ook rekening mee houdend dat de schaalsprong meer mobiliteit zal opleveren. De realisatie van de schaalspong zal doorlopen tot zeker 2040. Het is echter nu al zaak om te beginnen met de transitie van het mobiliteitssysteem om enerzijds de doelen op het gebied van klimaat, gezondheid en kwaliteit van de leefomgeving te bereiken anderzijds om ruimte te bieden voor de verdere groei van de mobiliteit als gevolg van de (regionale) schaalsprong. Het bereiken van deze doelen vraagt (binnen de kaders van de Omgevingsvisie en de schaalsprong) om een samenhangende visie van mobiliteit als onderdeel van de omgevingsvisie.
Behaald: in oktober 2023 is de Mobiliteitsvisie Helmond 2040 vastgesteld . De uitwerking daarvan om de mobiliteitstransitie in gang te zetten vindt plaats via een op te stellen Meerjaren Uitvoeringsprogramma Mobiliteit.
Fietsagenda ;
We geven de fiets(er) ruim en vrij baan. Via een goed netwerk van veilige en toegankelijke fietspaden en stallingen. Daarbij hoort de uitwerking van de Fietsagenda;
De Fietsagenda kent een meerjarig uitvoeringsprogramma dat doorloopt tot en met 2025. In 2023 hebben we gewerkt aan de fietspaden Schootenseloop, Houtsestraat, Vossenbeemd en is verder gewerkt aan de snelfietsroute Helmond-Eindhoven.
Verkeersveiligheid
Om de verkeersveiligheid in onze wijken te vergroten willen we de snelheid verlagen van 50 kilometer per uur naar 30 kilometer per uur;
Nog niet afgerond: in 2023 heeft de focus gelegen op het opstellen van een nieuw verkeersveiligheidsplan. Hierover vindt naar verwachting in het 2 e kwartaal van 2024 besluitvorming plaats. Dit vormt de basis voor het verlagen van de snelheid van 50 naar 30 km/uur in de woonwijken. In 2024 gaan we daarmee verder in Helmond-Noord.
MIRT
De uitwerking van het MIRT-onderzoek in de diverse deelopgaven. Helmond is hierbij trekker voor de deelstudie Zuidelijke ontsluiting Helmond als onderdeel, regionale netwerkstrategie, mobiliteitstransitie, en toekomst vast spoor;
Dit onderwerp loopt over meerdere jaren: In 2023 is voor de MIRT studie Zuidelijke Ontsluiting Helmond (inclusief mobiliteitstransitie en afwaardering Kasteeltraverse) een plan van aanpak voor de volgende fase opgesteld en vastgesteld. Doel is om hierover afspraken te maken tijdens het BO-MIRT in het najaar van 2024. Daartoe is gestart met een nieuwe berekening van de verkeersintensiteiten op basis van het meest recente provinciaal Verkeersmodel. In 2024 worden maatregelen in het kader van de mobiliteitstransitie verder doorgerekend op hun effect, worden voorkeursvarianten uitgewerkt en wordt een monitoringstool ontwikkeld om dit blijvend te kunnen evalueren. Ook is in 2023 is gestart met de spoorse opgave in het kader van het MIRT.
Smart Mobility
Smart Mobility waarbij specifieke aandacht voor de doorontwikkeling van C-ITS, zelfrijdende voertuigen en dataontwikkeling;
Dit onderwerp loopt over meerdere jaren. De ontwikkelingen op het gebied van Smart Mobility dragen bij het ontwikkelen van het innovatie ecosysteem op de Automotive Campus en aan de doelstellingen gesteld in de in 2023 vastgestelde mobiliteitsvisie welke een horizon hebben tot 2040. In 2023 is er gewerkt aan diverse projecten op het gebied van C-ITS en slim verkeersmanagement, waaronder groene prioriteit voor veiligheidsvoertuigen en fiets, welke doorlopen in 2024. Zijn er meerjarige Europese projecten uitgevoerd (zoals MOVE2CCAM en CEF Antwerpen-Helmond) en heeft Helmond een internationale prijs gekregen voor het inspanningen op het gebied van C-ITS. Daarnaast is er met onder andere de provincie en TNO gewerkt aan de opzet van een open innovatiecentrum voor slimme mobiliteitsoplossingen. Ook wordt een vervolg aan testen met zelfrijdende voertuigen voor openbaar vervoer voorbereid, hiertoe is, middels een aanbesteding, in 2023 een leverancier geselecteerd voor een eerste introductie van een zelfrijdende shuttle op BZOB. Een plan van aanpak is gemaakt voor het uitrollen van innovatieve vervoersconcepten, zoals een deeltaxi systeem welke in 2024 operationeel dient te zijn.
De uitvoering van de doelstelling kent een afwijking ten opzichte van datgene wat we in de begroting hebben afgesproken. Bij data gedreven werken vindt landelijk en regionaal nog discussie plaats aan welke specificaties data moeten voldoen, Binnen Helmond moet nog uitgewerkt worden wat de consequenties zijn van een afdelingsoverstijgende aanpak. Het daadwerkelijk invulling geven aan het verzamelen van data is daarmee nog niet volledig gestart.
Nieuwe OV-concepten
Onderzoek naar en testen van nieuwe OV-concepten, als opvolging van Bravoflex voor o.a. het voor en na transport van en naar het station:
Dit onderwerp loopt over meerdere jaren. We hebben onderzoek uitgevoerd in 2023; dit loopt nog door in 2024. Daarna is het de bedoeling om de testen op te starten.
Mobiliteitstransitie
Inzetten op de mobiliteitstransitie om ons wegennet te ontlasten met de (regionale) uitrol van smart mobility toepassingen, deelmobiliteit, regionale en lokale hubs, parkeerbeleid, de werkgeversaanpak en het beïnvloeden van het reizigersgedrag
Het bereiken van de mobiliteitstransitie is een meerjarig traject. Met de vaststelling van de Mobiliteitsvisie ligt de horizon daarvoor op 2040. De uitwerking om de mobiliteitstransitie in gang te zetten vindt plaats via een op te stellen Meerjaren Uitvoeringsprogramma Mobiliteit.
Bereikbaarheidsagenda Zuidoost-Brabant
Het realiseren van de maatregelen in de Bereikbaarheidsagenda Zuidoost-Brabant.
De Bereikbaarheidsagenda Zuidoost-Brabant is een meerjarig programma dat loopt tot 2030.
De verbetering van de randstructuur rondom Helmond (A67 – N279 – N270);
Nog niet afgerond:
De planvorming voor de aanpassingen aan de A67 tussen Geldrop en Eindhoven is stilgelegd door het Rijk vanwege de stikstofproblematiek en de beperkte financiële middelen.
Samen met de andere regiogemeenten hebben we gepleit voor een brede aanpak van de hele A67.
In 2023 hebben we de voorbereiding en uitwerking van de projecten N270, N279 en MIRT Zuidelijke Ontsluiting integraal opgepakt omdat deze projecten onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. De Provincie is gestart met een nieuwe aanpak voor de N279 waarbij een Brede Belangenbenadering is gehanteerd. In 2024 start Provincie met de verkenning waarin de scope van het project wordt vastgesteld waarbij wij de belangen van Helmond goed borgen.
Bundelroutes
Het uitwerken van de regionale Bundelroutes, met als doel het verbeteren van de doorstroming en van de leefbaarheid rondom de lokale en regionale wegen in het gebied tussen Helmond en Eindhoven.
Behaald. We hebben in overleg met de betrokken buurgemeenten vastgesteld dat er rondom de Bundelroutes problemen zijn met sluipverkeer ter hoogte van Nuenen en dat C-ITS oplossingen kan bieden. Het is aan Nuenen om nadere maatregelen te onderzoeken.
Schaalsprong
Inzetten op een schaalsprong in het OV tussen Helmond en Eindhoven door verhoging van het aantal treinen, de daarvoor benodigde aanpassing aan spoor en perrons en toevoeging van een HOV (Hoogwaardige Openbaar Vervoer) lijn tussen Helmond en de west- & noordkant van Eindhoven;
Een schaalsprong OV is een langjarig traject. We hebben in 2023 de gewenste schaalsprong in het OV vertaald in onze Mobiliteitsvisie en regionaal uitgedragen met onder meer input voor de regionale mobiliteitsvisie (deze wordt in 2024 vastgesteld). Daarnaast zijn we aangehaakt op het MIRT-onderzoek van ProRail over benodigde maatregelen op het spoor om op de (middel)lange termijn de frequentie van treinen te verhogen. In december 2026 zal er een internationale trein Eindhoven- Düsseldorf gaan rijden met een stop op station Helmond.
Laadinfrastructuur
We gaan de mogelijkheden voor de gewenste uitbreiding van de laadinfrastructuur in de stad onderzoeken.
Nog niet afgerond. In 2023 hebben we een groot aantal laadpalen op straat geplaatst. Ook hebben we besloten om aan te sluiten bij de door de provincies Noord-Brabant en Limburg te houden aanbesteding voor de plaatsing van nog meer laadpalen. Dit geldt voor de periode medio 2024 tot medio 2028.
We zijn een onderzoek gestart om te bepalen hoe we in de toekomst om willen gaan met de vraag naar laadpalen en waar we welke laadpalen willen plaatsen.
Stimuleren e-mobiliteit
We stimuleren e-mobiliteit (met meer laadpalen en faciliteiten voor elektrische auto’s), het gebruik van de fiets en willen het centrum autoluwer maken. Maar zorgen er tegelijk voor dat het centrum per auto wel bereikbaar blijft.
Het realiseren van een autoluw centrum en het aanbieden van alternatieven voor de auto is een uitwerking van het Centrumperspektief, de visie Stationskwartier en de Mobiliteitsvisie. Stapsgewijs en deels volgend op de bouwprojecten in het centrum worden de komende jaren mobiliteitsmaatregelen gerealiseerd.
Verkeersveiligheidsplan
Het vergroten van de veiligheid voor fietsers en voetgangers. Het verkeersveiligheidsplan zal in 2023 aan de raad worden voorgelegd. Het uitgangspunt is een ‘risicogestuurde aanpak’, zoals die ook door het Rijk wordt gehanteerd. Met een proactieve aanpak op de eminente risico’s in het verkeerssysteem kunnen we ongelukken voorkomen. Essentieel is de beschikbaarheid en monitoring van data.
Nog niet afgerond. In 2023 hebben we gewerkt aan het nieuwe verkeersveiligheidsplan. Een conceptversie wordt begin 2024 aan de Opiniecommissie voorgelegd. We willen het in het tweede kwartaal 2024 ter besluitvorming voorleggen.
