Beleidsresultaten verbonden partijen
Om dit te bereiken werken we voor een deel hiervoor samen met de volgende verbonden partijen:
Metropoolregio Eindhoven
De doorontwikkeling vanuit de strategische agenda Brainport door samenhang te creëren tussen de lokale en subregionale economische agenda’s te verbinden op de regionale Brainportagenda ligt op schema.
Er is de afgelopen periode hard gewerkt aan de nieuwe regionale programmering bedrijventerreinen. Op de Omgevingsdag van juli 2023 is ingestemd met de concept visie. Wat betreft de programmering is geconstateerd dat besluitvorming op de Omgevingsdag van december 2023 niet haalbaar was. Er ligt thans een spoorboekje voor het komende halfjaar.
Wat betreft het Stimuleringsfonds zijn er in 2023 in totaal 55 aanvragen gedaan, waarvan er 30 zijn toegekend. Daarnaast werken we aan het verbreden van het Stimuleringsfonds naar alle 5 thema’s uit het Samenwerkingsakkoord 2023-2026.
In 2023 is een aanvraag ingediend voor de Regiodeal 5 e tranche. Hier zitten ook Helmondse projecten in. Begin 2024 is door het Ministerie van BZK bekendgemaakt dat voor de regio Zuidoost-Brabant € 20 miljoen is gereserveerd vanuit Regiodeals 5 e tranche voor het regionale programma ‘Thuis in
Brainport’. In de daaropvolgende dealmakingsfase gaan de regio en het rijk samen in gesprek over het programma “Thuis in Brainport’ om uiteindelijk te komen tot een financiële verdeling binnen het programma en de projectenlijst.
Brainport Development NV
Op basis van het meerjarenplan 2021-2024 is in 2023 het derde jaarplan van de cyclus uitgevoerd. Het meerjarenplan bestaat uit twee delen:
1. Het onderhouden van ons ecosysteem: MKB-ondersteuning, talentontwikkeling, technologieverkenning, branding, public affairs en het clusteren van nieuwe kansen.
2.Versterking van het ecosysteem: tekorten arbeidsmarkt, internationalisering, sleuteltechnologieën, kapitaalfondsen en versterken vestigingsklimaat.
In het Coalitieakkoord voor het kabinet Rutte IV van 15 december 2021 is opgenomen dat de mainportstatus samen met de Brainportregio wordt doorontwikkeld. Sinds 2022 gebeurt dat in een apart en periodiek overleg tussen Rijk en regio. Dit overleg heet Bestuurlijk Overleg Brainport (BO Brainport). Rijk en regio voeren de beleidsdialoog over de gezamenlijke ambities, met de Strategische Agenda Brainport die in april 2023 is gepubliceerd als belangrijke onderlegger. Aan de hand van de Strategische Agenda Brainport voeren Rijk en regio de beleidsdialoog over de gezamenlijke ambities richting 2030. Die ambities zijn dat: A) De regio een ruimtelijke schaalsprong kan maken; B) Voldoende talent beschikbaar is; C) Het technologisch concurrentievermogen wordt versterkt; en D) Er sprake is van veerkrachtige toeleverende ketens.
Brainport Development vormt samen met RAI Automotive Industry NL een programmabureau voor de ontwikkeling en ondersteuning van onderzoeksvoorstellen rondom Green en Smart Mobility. In 2023 zijn het kader van het Nationaal Groeifonds 3 voorstellen ingediend.
Automotive Facilities Brainport (AFB) Holding
Via AFB zijn op de Automotive Campus testfaciliteiten opgezet, deze zijn intussen technisch en economisch verouderd en afgeschreven. De vennootschap heeft haar functie gehad. In 2023 hebben we ingestemd met de liquidatie van de vennootschap en is deze op 18 oktober ontbonden en beëindigd.
RAI Automotive Industry NL
De gemeente en de provincie zijn lid van de organisatie, die nog steeds een bijzonder karakter heeft vanwege de triple helix aanpak. De Automotive Campus wordt door RAI Automotive Industry NL BV ook gepositioneerd in het buitenland, waardoor de campus steeds meer belangstelling wekt voor gezamenlijke onderzoeksvoorstellen, waarbij ook cross-overs tussen industrie en automotive mogelijk zijn . RAI Automotive Industry NL vormt samen met Brainport Development een programmabureau voor de ontwikkeling en ondersteuning van onderzoeksvoorstellen rondom Green en Smart Mobility. In 2023 zijn het kader van het Nationaal Groeifonds 3 voorstellen ingediend.
Regionaal Ontwikkelfonds Werklocaties B.V.
Er zijn twee lopende leningen vanuit het ROW: Pascal (Helmond) en Mircotuin (Eindhoven). Dit is vrij beperkt. Dit komt vooral omdat er nauwelijks iets leeg staat en zolang er geen nieuwe terreinen beschikbaar komen (voor schuifruimte) zal dit waarschijnlijk ook wel blijven. Met de fondsmanager is gesproken over de toekomst van het ROW. Het bestuur heeft ingestemd met het voorlopig in stand houden van het ROW, in 2024 een korte evaluatie uit te voeren en binnen de nieuwe programmeringsafspraken te bezien welke rol het ROW zou kunnen spelen voor bestaande bedrijventerreinen.
Stichting Automotive Campus Helmond
De stichting verzorgde voor de Automotive Campus de business development, de marketing&acquisitie, de facilitaire zaken, de community building en events. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de Automotive Week in samenwerking met RAI Automotive Industry NL. De drie campuseigenaren (Van de Ven, Provincie Noord-Brabant, Gemeente Helmond) zijn met elkaar in gesprek om te komen tot een publiek-private sturing. De activiteiten van de stichting moeten hierin landen. In de tussentijd liep in juli 2023 de huidige subsidie af. Om de activiteiten toch blijvend te ondersteunen is een nieuwe subsidie verstrekt tot uiterlijk 31 december 2024.
Beleidsuitvoering gericht op beleidsresultaten
Actualisering Actieplan Bedrijventerreinen
In samenwerking met partners zoals de Stichting Bedrijventerreinen Helmond (SBH) werken we aan stapsgewijze verbeteringen van de Helmondse bedrijventerreinen. Het is tijd dat het actieplan wordt geactualiseerd.
Behaald. Op 20 september 2023 is door SBH en de gemeente een samenwerkingsconvenant ondertekend. Hierin zijn de onderlinge taken en verantwoordelijkheden vastgelegd. Op 12 december 2023 hebben we ingestemd met het jaarplan 2024 van SBH. Hierin is ook een doorkijk gemaakt naar de volgende jaren.
Uitvoering Economische Visie 2030
In samenspraak met de ondernemers in de stad is recentelijk de Economische Visie Helmond vastgesteld. In de visie zijn vier strategische thema’s opgenomen. Als horizontale thema’s lopen daar duurzaamheid en schaalsprong doorheen.
De uitvoering loopt over meerdere jaren. Nieuwe ontwikkelingen, zoals netcongestie, hebben ook de aandacht. De visie loopt tot 2030.
Helmond Start
Helmond Start is het platform voor startende ondernemers. Het platform zorgt ervoor dat beginnende ondernemers bij de eerste stappen die zij op weg naar een succesvol bedrijf zetten snel wegwijs raken in de stad en binnen de instanties die hen daarbij kunnen helpen. Bijzonder is dat juist de lokale en ervaren ondernemers deze nieuwe collega’s hierbij de hand reiken.
Behaald. Doel is om uitval te voorkomen. Helmond Start loopt goed en is een doorlopende activiteit. De starters uit het 1e half jaar van 2023 hebben een welkomstmail ontvangen, dit zijn er 145. De 341 startende ondernemers uit het 2e half jaar van 2023 zijn begin 2024 aangeschreven. Bijna 380 deelnemers hebben totaal aan 10 bijeenkomsten deelgenomen. Dat is een hoog aantal vergelijkbaar met het totaal aantal starende ondernemers.
Koopkrachtfonds
In 2022 zijn wij gestart met een grootschalige aanpak om de effecten van de energie- en koopkrachtcrisis die zich op dat moment voordeed te beperken. Binnen het Koopkrachtfonds zijn voor ondernemers een tweetal regelingen uitgevoerd.
De subsidieregeling voor energiebesparende maatregelen Ondernemers Helmond hielp ondernemers om versneld te verduurzamen en daarmee energie te sparen en zo de kosten te drukken. Het kon worden ingezet voor advies of voor energiebesparingsmaatregelen. In totaal zijn 379 aanvragen gehonoreerd. Dat zijn in de praktijk minder ondernemers omdat deze regeling op pandniveau is aangeboden.
De tweede regeling is de Regeling Advies en Ondersteuning Ondernemers Helmond.
Ondernemers, met personeel, die mede door de huidige koopkrachtcrisis in de problemen komen of extra expertise nodig hebben, konden aanspraak maken op advies en/of ondersteuning van gespecialiseerde partijen (op de gebieden: financieel, schuldhulpproblematiek, bedrijfsvoering/-coaching). Naast financiële uitdagingen zorgt dit ook voor stress bij zelfstandigen, kleine ondernemers en de MKB-bedrijven. Met deze regeling zijn 31 ondernemers geholpen.
Voorbereiding van nieuwe werklocaties
We streven naar de realisatie van een regionaal bedrijventerrein, in samenwerking met gemeentelijke partners uit De Peel. Dit proces loopt al enige tijd en zal de komende periode aan de hand van de locatiestudie verder worden geconcretiseerd. Om deze grote ontwikkeling verder te brengen, willen we werken met een gezamenlijk projectbureau. Daarnaast gaan we door met de voorbereidingen om Varenschut-Noord tot een bedrijventerrein te ontwikkelen.
Gedeeltelijk behaald; het proces loopt over meerdere jaren.
Op het gebied Varenschut (ongeveer 34 ha.), is in december 2023 het voorkeursrecht door de raad gevestigd. Tezamen met een gebied van ongeveer 66 ha in het aangrenzende Someren (Lungendonk) wordt de ontwikkeling van het regionale bedrijventerrein De Peel (totaal ongeveer 100 ha.) ter hand genomen. Daarmee is de locatie bepaald. De ontwikkeling moet nog wel verder worden gebracht in samenwerking met de regio.
In 2023 werkten we het haalbaarheidsonderzoek naar de ontwikkeling van Varenschut-Noord als lokaal bedrijventerrein (ca. 16,1 ha) verder uit. In september 2023 stelde de raad het voorbereidingskrediet voor de enkele nog af te ronden onderzoekspunten beschikbaar. Belangrijk punt is de aanwezigheid van het motocrossterrein, in 2023 is gestart met gesprekken met de vereniging over voortzetting buiten de gemeente. Deze gesprekken waren eind 2023 nog niet afgerond. In het derde kwartaal 2024 leggen we de onderzoeksbevindingen voor aan de raad.
Brandevoort maakt onderdeel uit van de nieuwe visie op BSD.
Innovatiehuis de Peel
We willen de samenwerking met het Innovatiehuis de Peel verlengen per 1 januari 2023. Het innovatiehuis is inmiddels een zelfstandige entiteit is geworden. Samen met hen wordt gewerkt aan projecten die een bijdrage leveren aan de Economische Agenda van de Peel, ‘de Peel maakt het’.
Behaald. Alle zes De Peel gemeenten, waterschap Aa en Maas en VNO-NCW zijn een samenwerkingsovereenkomst aangegaan voor de periode 2023-2027.
Automotive Campus
We nemen een besluit over de toekomstige eigendomssituatie en bieden een nieuw perspectief op de doorontwikkeling van de campus tot innovatief ecosysteem op het gebied van ‘smart & green mobility’.
Nog niet behaald: De drie campuseigenaren (Van de Ven, Provincie Noord-Brabant, Gemeente Helmond) zijn met elkaar in gesprek om te komen tot een publiek-private sturing. Nieuwe vraagstukken, zoals de netcongestie zijn door de drie partijen met ondersteuning van de Stichting Automotive Campus Helmond opgepakt. Deze stichting heeft in 2023 de uitvoerende taken op zich genomen.
Food Tech Brainport
Uitvoeren agenda doorontwikkeling FTB samen met o.a. de provincie en Brainport Development, waarvan ook de mogelijke realisatie van een campus rondom Food Tech Brainport deel uitmaakt. Het bestaande hybride onderwijsprogramma met Fontys, de HAS, de WUR, Yuverta, wordt uitgebreid met het ROC Ter AA, SUMMA en de TU. Hiervoor is ook de samenwerking aangegaan met Stichting Ontwikkelfonds levensmiddelenindustrie.
Nog niet behaald. In 2023 is nog niet gestart met het uitvoeren van de concept uitvoeringsagenda voor de doorontwikkeling van FTB. Dat heeft ermee te maken dat de gemeenteraad eerst de visie, inclusief uitvoeringsagenda, dient vast te stellen. De raad is op 19 december geïnformeerd over de voortgang van de doorontwikkeling. In 2024 ontvangt de raad de visie, zodat die daarna vastgesteld kan worden. Vervolgens kan gestart worden met het uitvoeren van de uitvoeringsagenda.
Slimme Maakindustrie
Samen met ondernemers bouwen we de aanpak van het fieldlab Smart Industry uit, door een verdieping en verbreding van het programma, nauwe samenwerking met het onderwijs en meer deelnemers.
Niet behaald. Vanwege de beperkte ambtelijke capaciteit is ingezet op de Automotive Campus en de doorontwikkeling van Food Tech Brainport, waarbij de maakbedrijven ook zijn betrokken. Er is geen specifieke inzet geweest op de Slimme Maakindustrie. Fieldlab de Peel (gericht op de slimme maakindustrie) heeft zich autonoom ontwikkeld.
Onderwijs en Arbeidsmarkt
We gaan vanuit de coördinerende en faciliterende rol als centrumgemeente, in samenwerking met de regionale triple-helix partners, een regionaal integraal arbeidsmarktplan opstellen als kader voor de gezamenlijke inzet op een duurzame arbeidsmarkt.
Behaald. Het regionaal arbeidsmarktplan is vastgesteld door het bestuurlijk overleg van de arbeidsmarktregio en de colleges van de regiogemeenten. Verder is een financieel en inhoudelijk dashboard opgeleverd (zie www.arbeidsmarktregiohelmonddepeel.nl).
Leven lang ontwikkelen
We zetten verder in op (de bewustwording van het belang van) een leven lang ontwikkelen bij werkgevers en werknemers. Dat doen we o.a. door de dienstverlening van BOOST als expertisecentrum leven lang ontwikkelen door te ontwikkelen.
- Aantrekken en behouden van talent voor de regio
- We zetten in op het aantrekken en behouden van alle talent in onze regio. We kijken daarbij ook naar het aantrekken en binden van 'nieuw' talent, zoals talent van buiten de regio en onbenut arbeidspotentieel we streven naar een inclusieve arbeidsmarkt
Behaald. De dienstverlening vanuit BOOST is in 2023 uitgevoerd. Op dit moment werkt de arbeidsmarktregio aan een herijking van de arbeidsmarktinfrastructuur in de vorm van een Regionaal Werkcentrum (RWC) Helmond-De Peel. Hierin borgen we de dienstverlening vanuit BOOST.
Voorkoming tweedeling
Ondanks de huidige arbeidsmarktkrapte is er nog steeds een groep die een afstand tot de arbeidsmarkt ervaart en voor wie werk niet vanzelfsprekend is. We zetten met onze partners in op deze doelgroep, niet alleen omdat we alle talent hard nodig hebben maar ook om een (groeiende) tweedeling te voorkomen. We hebben hierbij specifieke aandacht voor kwetsbare groepen zoals jongeren.
- Aansluiting/samenwerking onderwijs en arbeidsmarkt
- Een optimale aansluiting van het onderwijs en (de vraag van) de arbeidsmarkt (werkgevers) is cruciaal voor een duurzame en flexibele arbeidsmarkt. We zetten daarom in op het leggen van (meer) verbinding tussen onderwijs (MBO, HBO, WO) en bedrijfsleven, het stimuleren en ondersteunen van hybride samenwerking (o.a. fieldlabs, hybride leeromgevingen) en onderwijsinnovatie (o.a. praktijkleren, skills based onderwijs, bij- en omscholing, samenwerking mbo-hbo-wo). Optimaliseren dienstverlening(structuur).
In lijn met verwachte landelijke ontwikkelingen rondom de wijziging van de arbeidsmarktinfrastructuur zetten we in op de optimalisering en (meer) ontschotting van de dienstverlening aan werkgevers, werknemers en inwoners.
Dit onderwerp loopt over meerdere jaren. In 2023 hebben we sterk de focus gelegd op het voorkomen van tweedeling door in te zetten op een inclusieve arbeidsmarkt via verschillende initiatieven zoals leerwerkmarkten, omscholingstrajecten ICT, zorg en techniek en het project ‘van school naar werk’. Daarnaast hebben we de voorbereidingen getroffen om op 1 januari 2024 te starten met het Brabants Migratie Informatie Punt (BMIP). De aanpak jeugdwerkloosheid is iets vertraagd. Een lange termijnvisie en een programmatische aanpak wordt opgepakt door de coördinator jeugdwerkloosheid in 2024 en 2025.
Landelijk heeft het proces rondom de inrichting van de arbeidsmarktinfrastructuur vanwege complexiteit vertraging opgeleverd. De samenwerkende multi helix partners in de arbeidsmarktregio hebben toch de ambitie om al in 2024 een (meer) integrale dienstverlening aan werkenden, werkzoekenden en werkgevers aan te bieden vanuit een Regionaal Werkcentrum (RWC). Hiervoor is in 2023 gewerkt aan een businessplan RWC dat in 2024 wordt vastgesteld. In de begroting 2024 is opgenomen dat we in de loop van 2024 het RWC doorontwikkelen op basis van de eerste ervaringen/ inzichten en de landelijke ontwikkelingen.
