De wetswijziging, waarbij het college van B&W een rechtmatigheidsverantwoording afgeeft bij de jaarrekening, is dit verslagjaar ingegaan. In de situatie tot en met verslagjaar 2022 gaf de accountant in de controleverklaring een oordeel over de financiële rechtmatigheid van baten, lasten en balansmutaties.
De rechtmatigheidsverantwoording van het college maakt deel uit van de jaarrekening. De accountant controleert de rechtmatigheidsverantwoording van het college op getrouwheid.
In deze paragraaf wordt een toelichting gegeven op alle afwijkingen die in de rechtmatigheidsverantwoording zijn opgenomen voor zover deze de rapportagegrens overschrijden en welke maatregelen worden genomen om deze afwijkingen in de toekomst te voorkomen. Dit betreffen de volgende afwijkingen:
Aanbestedingsrechtmatigheid
In de jaarrekening 2023 is bij elf inkoopdossiers een aanbestedingsonrechtmatigheid geconstateerd in relatie tot Europese aanbestedingen, die gezamenlijk leiden tot een financiële fout van (afgerond) € 1,7 miljoen. Zeven van deze elf dossiers waren al onrechtmatig bij de jaarrekening 2022. Hiervoor zijn waar nodig plannen van aanpak opgesteld om de onrechtmatigheid te beëindigen, bijvoorbeeld door middel van een nieuwe Europese aanbestedingsprocedure. Vier van de elf dossiers zijn nieuw ten opzichte van boekjaar 2022.
Maatregelen die al zijn genomen om onrechtmatigheden te voorkomen zijn onder andere een contractenregister gecombineerd met een spendanalyse. Deze maatregelen samen zorgen ervoor dat we inzicht hebben in lopende contracten, de hoogte van inkoopuitgaven (bij deze contracten). Zo hebben we inzicht bij welke dossiers vanuit het oogpunt van aanbestedingsrechtmatigheid risico lopen. Dit zorgt ervoor dat we kunnen sturen op het tijdig starten van de juiste (Europese) aanbestedingsprocedure om te voorkomen dat er opnieuw onrechtmatigheden ontstaan.
Door middel van deze maatregelen hebben we een stapsgewijze daling van de financiële fout als gevolg van aanbestedingsonrechtmatigheden bewerkstelligd van € 2,6 miljoen over 2017 naar € 1,0 miljoen over 2022. Over 2023 zien we echter een stijging. Van de vier nieuwe dossiers zijn er inmiddels twee beëindigd. Voor de andere twee dossiers wordt een plan van aanpak opgesteld. We gaan in 2024 op bovenstaande maatregelen nog strikter monitoren, zodat de risico’s eerder in beeld zijn en de juiste acties kunnen worden uitgevoerd. Aanvullend brengen we het onderwerp aanbesteden en aanbestedingsrechtmatigheid nogmaals onder de aandacht bij het management van onze organisatie, om extra bewustwording te creëren.
Krediet Zwembadvoorziening Helmond ;
Op 22 juli 2021 heeft de gemeente Helmond een Desing & Build overeenkomst gesloten met Olco Holland B.V. (hierna te noemen 'Olco') en werd een aanneemsom overeengekomen. Na het sluiten van de overeenkomst is door Olco melding gemaakt van het feit, dat zij geconfronteerd werd met loon- en prijsontwikkelingen waardoor de totale bouwkosten hoger uitvallen. Wij hebben via beraps van 2022 en 2023 bij uw raad gemeld, dat als gevolg hiervan extra krediet nodig was. Ook hebben wij u hierover op 10 januari 2024 schriftelijk (Dagmail Raadsgriffie) geïnformeerd naar aanleiding van de toezegging tijdens de raadscommissie Inwoners van 21 november 2023. Er is met Olco gesproken over een minnelijke oplossing en dit heeft geresulteerd in een concreet voorstel, dat op 11 april 2024 aan uw raad is voorgelegd. In de raadsvergadering van 11 april 2024 heeft uw raad ingestemd met het voorstel compensatie prijsstijging zwembad De Braak en daarmee een ophoging van het krediet.
