Paragrafen

Verbonden partijen

4.6.2.4     Gemeenschappelijke regeling GGD Zuidoost-Brabant

Ontwikkelingen
De belangrijkste ontwikkelingen waarmee de GGD te maken heeft gekregen in 2023 zijn:

  • Voorbereiding op de implementatie van de Omgevingswet (per 1 jan 2024);
  • Gemeenten ondersteunen bij het maken van een plan van aanpak Gezond en Actief Leven Akkoord;
  • Uitbreiding van contracttaken zoals Kind naar Gezonder Gewicht en Kansrijke Start in het kader van het Gezond en Actief Leven Akkoord;
  • Optimaal inzetten van Jeugdgezondheidszorg (JGZ) als collectieve basisvoorziening in de jeugdzorgketen en in het sociale domein;
  • Spreidingsplan ambulancevoorzieningen uitvoeren;
  • Proef met inzet van intelligente software bij planning en spreiding van ambulances;
  • Extra inzet bij de opvang van Oekraïense vluchtelingen;
  • Intensivering van de samenwerking met GGD Hart voor Brabant bij Forensische Geneeskunde (1 team voor politieregio Brabant-Oost);
  • Tekorten op de arbeidsmarkt van verpleegkundigen en artsen (extra inzet op werving en aantrekkelijk werkgeverschap);
  • Implementatie van het Lean gedachtengoed (continu verbeteren) binnen de GGD;
  • Implementeren van zelforganisatie en tweelagenstructuur.

Openbaar belang dat er mee gediend wordt
De GGD heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de publieke gezondheidszorg (PG) en de ambulancezorg (AZ). De GGD Brabant-Zuidoost streeft - onder regie van de gemeenten – door middel van preventie naar gezondheidswinst voor alle inwoners, om zo een bijdrage te leveren aan de kwaliteit van hun leven en de zelfredzaamheid te vergroten. De dienstverlening betreft gezondheid, preventie en snelle interventie, is professioneel en betrouwbaar en komt tot stand vanuit de wens van de klant en in dialoog met de opdrachtgevers en samenwerkingspartners. Vanuit de Wet Publieke Gezondheid geeft de GGD vorm en inhoud aan collectieve preventie en gezondheidswinst.

Risico's

  • Het risico dat de loon- en materiële kosten sneller stijgen dan de in de begroting opgenomen indexering van de gemeentelijke bijdrage voor het gezamenlijke takenpakket en/of het NZA-budget voor ambulancezorg, en dat deze niet in de daaropvolgende jaren wordt rechtgetrokken;
  • Het risico dat door fusie, reorganisatie, conflicten etc. er wachtgelden/frictiekosten dienen te worden uitbetaald die niet door gemeenten, derden of de lopende exploitatie worden gedekt;
  • Het risico dat als gevolg van (belasting)wet- en regelgeving de kosten meer dan gemiddeld stijgen en/of tot een naheffing leiden;
  • Toenemende arbeidsmarktkrapte;
  • Het risico dat om de paraatheid van de Ambulancezorg te handhaven er, bv vanwege een hoog ziekteverzuim of een groot personeelsverloop, te weinig budget is om de vervangingskosten te dekken. Daarnaast bestaat m.b.t. ambulancezorg een algemeen exploitatierisico op de omvangrijke materiële kosten;
  • Het risico dat door een ramp bij PG veel extra inzet nodig is en/of waardoor het reguliere

werk in gevaar komt;

  • Het risico dat verplichte landelijke wet- en regelgeving bij PG leidt tot activiteiten waarvan de kosten nog niet zijn opgenomen in de begroting;
  • Het risico dat, wanneer de aanwijzing voor ambulancevervoer niet meer aan de GGD wordt

toegekend, een deel van centrale overhead niet meer wordt gedekt;

  • Het risico dat er (door externe ontwikkelingen) een wijzing in de taakinhoud optreedt

waardoor er tijdelijk meerkosten ontstaan;

  • Het risico dat door marktomstandigheden er tijdelijk ongedekte kosten blijven bij de contracttaken voor het rijk en derden;
  • Het risico dat toegewezen schadeclaims niet volledig worden afgedekt door de afgesloten verzekeringen;
  • Het risico dat er zich ICT-beveiligingsproblemen voordoen;
  • Het risico dat bij liquidatie van een der verbonden partijen er claims aan de GGD zullen zijn;
  • Het risico dat er zich nog overige (personele) tegenvallers zullen voordoen waarmee nog geen rekening is gehouden;
Deze pagina is gebouwd op 06/12/2025 10:04:27 met de export van 06/12/2025 09:55:51